Doskonalenie nauczycieli oraz metod nauczania
/Gimnazjum
/Biologia
Bioindykatory - żywe papierki wskaźnikowe. Przykłady roślin i zwierząt będących bioindykatorami środowiskowymi. Określanie stanu środowiska na podstawie obecności wybranych gatunków
aut. Tomasz Włodarczyk
,
2012
Scenariusz powstał w ramach realizacji projektu "Uczeń online". Cele ogólne zajęć: poznanie sposobów określania stopnia skażenia środowiska na podstawie obecności organizmów roślin i zwierząt, zapoznanie ze skalą porostową, zaznajomienie ze środowiskiem życia porostów oraz ich wrażliwością na zanieczyszczenie powietrza tlenkami siarki. Cele szczegółowe: umiejętność wskazania charakterystycznych cechy porostów, umiejętność rozpoznawania formy plechy porostowej, umiejętność wykorzystania bioindykatorów w terenowej ocenie stopnia zanieczyszczenia środowiska, umiejętność praktycznego zastosowania skali porostowej, rozumienie współzależności pomiędzy organizmem, a środowiskiem życia, umiejętność analizy wyników przeprowadzonych obserwacji terenowych, umiejętność pracy z kluczem do oznaczania porostów, umiejętność wyszukiwania gatunków wskaźnikowych w terenie w okolicy Okonka, umiejętność prezentacji wniosków.