Doskonalenie nauczycieli oraz metod nauczania
/Edukacja wczesnoszkolna klasy I-III
/Edukacja społeczna
O mediacjach i dialogu w edukacji
aut. Iza Beno
,
2012
Nauczyciel w swojej pracy z uczniem powinien stwarzać warunki umożliwiające dyskusję z niepowtarzalną i jedyną w swoim rodzaju narracją dziecka w taki sposób, aby uczeń nie czuł się zagrożony, zdominowany narracją dorosłego, by chciał podjąć z nim wymianę myśli, poglądów, opinii, obaw (pojęcie mistrzostwa w teorii Brunera). Do tak rozumianego dialogu w edukacji nawiązują teorie Piageta i Wygotskiego. Dialog ma miejsce wówczas, gdy osoba jest pełnoprawnym uczestnikiem wymiany myśli, poglądów, spostrzeżeń. Ponadto dialog jest relacyjny, to krzyżowanie się horyzontów, pełnoprawnych świadomości, to wzajemne oddziaływanie na siebie. Trzeba jednak uważać, by dialog nie zamienił się w monolog lub manipulację. Dlatego konieczne jest „zawieszenie” pewności oraz ciągłe poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Co zrobię z różnicą, którą widzę? Co mogę robić z „unikalnością” uczniów?
Nazwa projektu: Poprzez praktykę do profesjonalizmu - nowa koncepacja praktyk studenckich i jej aplikacja
Strona www projektu:
Opis projektu:
Numer umowy o dofinansowanie: POKL.03.03.02-00-091/10-00